بلاگ

مسیر یادگیری پیانو

مسیر یادگیری پیانو

یادگیری پیانو یک مهارت بسیار ارزشمند است که در درجه ی اول آرامش و سرگرمی را برای شما به ارمغان می آورد. 

پیانو یکی از آلات موسیقی است که به بهبود تمرکز و خلاقیت بسیار مفید واقع میشود و برای نواختن آن باید تمرکز بالایی داشت تا بتوان نوت های دلنشینی تولید کرد.

مسیر یادگیری پیانو

یادگیری نواختن پیانو مسیری سخت و پیچیده ایست که نیازمند به صبر , نظم ,استمرار ,تکرار و خلاقیت است.

در این مقاله سعی داریم این راه دشوار را برای شما تسهیل کنیم و راهنمای مناسبی برای طی مسیر یادگیری پیانو تهیه و تدوین کرده. 

اگر از دسته افرادی هستید که به پیانو و دنیای موسیقی علاقه دارید و اطلاعات کمی در مورد این موضوع دارید و پیش زمینه ای ندارید این مطلب میتواند برای شما مفید واقع شود.

مراحل یادگیری پیانو

 

گام اول | انتخاب هدف

داشتن هدف در زندگی ما را با‌ انگیزه نگاه می‌دارد و دائما ما را به عمل‌ کردن وامی‌دارند. هنگامی که هدفی در زندگی به درستی انتخاب و دنبال شود می‌تواند به ما کمک کند تا از فرصت‌های زندگی‌مان به نحو احسن بهره ببریم. هدف‌ها را می‌توان در زمینه‌ها و همچنین بازه‌های زمانی مختلفی از زندگی دنبال کرد.

در ابتدا مهمترین گام در یادگیری پیانو داشتن هدف  است . ابن هدف شماست که تعیین میکند روند اموزش شما چگونه باشد و چه مقدار طول بکشد 

بدیهی است که مسیر راه کسی که هدفش صرفا نواختن پیانو و سرگرمی باشد در مقابل کسی که هدف نوازندگی حرفه ای را دارد تفاوت های زیادی دارد پس در ابتدا باید مشخص کنیم که هدف ما از یادگیری چیست 

گام دوم | خرید پیانو

یادگیری پیانو بدون داشتن پیانو امر سخت و دشواری است و شاید برای چند جلسه اول امکان پذیر باشد 

پس زمانی که تصمیم خود را قطعی گرفتید و ذهنتان را آماده ساختید اقدام به خرید پیانو کنید . برای خرید پیانو خودسر عمل نکنید و با تحقیقات کامل و مشورت با استاد یا کسی که اطلاعات زیادی در این مورد دارد با توجه به نیاز خود اقدام به خرید کنید.

اگر نیاز به راهنمایی خرید پیانو دارید این مقاله را نیز مطالعه کنید.

گام سوم | انتخاب شیوه و سبک اموزشی 

پس از آن که هدف مشخص شد باید مشخص شود چه سبک و چه شیوه آموزشی برای شما بهتر است و بازدهی بهتری دارد.

بدیهی است که شیوه آموزشی بزرگسالان با شیوه آموزشی کودکان متفاوت است و آموزش در سنین پایینتر قطعا بازدهی بیشتری خواهد داشت. 

شیوه های آموزشی متعددی برای یادگیری حرفه پیانو وجود دارد که عبارت اند از 

روش های خودآموزی, روش های سنتی , روش های تکنولوژی محور و روش کار با استاد و کلاس های آموزشی که مورد استفاده ترین روش برای یادگیری پیانو است و پیشنهاد ما نیز به شما همین روش است به دلیل بازدهی بالا و ملموس تر بودن یادگیری شما

گام چهارم | انتخاب استاد 

مرحله بعدی که باید به آن توجه داشت انتخاب استاد است.

چه از لحاظ عملکردی و چه از لحاظ روانشناسی و احساسی باید استادی را انتخاب کنیم که سازگاری بهتر با روحیات ما (به خصوص در کودکان) و موفقیت های بهتری در زمینه موسیقی  و شغلی خود داشته باشد تا بتوانیم بیشترین بازدهی را داشته باشیم. 

گام پنجم | آموزش اصول و مبانی کار با ساز

کار کردن با هر ابزار و آلات ابتدا نیاز به یادگیری اصول و مبانی اون ابزار است پیانو نیز یکی از ابزاری است که برای نواختن آن نیاز است در ابتدا اصول و مبانی کار با ان را یاد بگیریم.

برای مثال شخصی که میخواد رانندگی یاد بگیرد در ابتدا باید اصطلاحاتی مانند گاز , ترمز , دنده و غیره را بداند تا به آرامی به مرحله ای برسد که قادر باشد رانندگی کند.

اگر در ابتدای کار موسیقی را از راه صحیح و اصولی بیاموزید قطعا در ادامه ی کار راه هموارتر و آسان تری خواهید داشت.

برای مثال یکی از اصول یادگیری پیانو, آشنایی با صفحه کلید پیانو است.

نمودار صفحه کلید پیانو که در ساده‌ترین حالت جهت آموزش پیانو برای افراد مبتدی تهیه شده، در زیر مشاهده می‌شود. بیایید قبل از هر چیز نگاهی به طرح صفحه کلید پیانو بدون برچسب، یعنی بدون نام نت‌ها بیندازیم. تصویری که در زیر می‌بینید، شامل قرارگیری هفت نت موسیقایی پشت سر یکدیگر است. به ترتیب از چپ (کلیدهای سفید فقط) دو Do ر Re می Mi فا Fa سل Sol لا La سی Si هستند.

 صفحه کلید پیانو از 88 کلید تشکیل شده که به دو دسته‌کلیدهای سفید و سیاه تقسیم می‌شوند. کلیدهای سفید به ترتیب نام‌های Do، Re، Mi، Fa، Sol، La، و Si را دارند. در حال حاضر با کلیدهای سیاه کاری نداریم اما صرفا بدانیم که با علامت‌های دیز # و بمل b نشان داده می‌شوند. لازم به توضیح است که در نگارش نت‌ها به روش آمریکایی، نت‌ها بر اساس حروف الفبای انگلیسی نوشته و خوانده می‌شوند. یعنی دو ر می فا سل لا سی، معادل‌هایی با حروف الفبای انگلیسی پیدا می‌کنند. بدین ترتیب که لا معادل A است و به همین منوال جلو می‌رود. یعنی سی B دو C ر D می E فا F و سل معادل G می‌شود.

برای درک بهتر طرح کلیدهای پیانو ببینید که چگونه کلیدهای سیاه روی پیانو در گروه‌های دو و سه تایی دسته‌بندی می‌شوند. آیا توجه دارید که چند گروه از دوتایی و سه تایی وجود دارد؟

همچنین متوجه خواهید شد که نت C همیشه قبل از گروه ۲ تایی (یا sharp) قرار دارد، در حالی که F همیشه قبل از گروه ۳ تایی (یا flat) قرار می‌گیرد. در پیانوی ۴۹ کلیدی، ۵ کلید C وجود دارد، در پیانوی ۶۱ و ۷۶ صفحه کلیدی ۶ کلید C و در پیانو با ۸۸ کلید، ۸ کلید C وجود دارد.

اولین نت روی صفحه کلید ۴۹ کلیدی C و آخرین نت C است.

نت اول روی صفحه کلید ۶۱ کلیدی C و آخرین نت C است.

اولین نت روی صفحه کلید ۷۶، E و آخرین نت G است.

نت اول روی پیانوی ۸۸ کلیدی A و آخرین نت C است.

و همچنین یکی دیگر از مبانی یادگیری پیانو انگشت گذاری صحیح است.

میتوانید آموزش نت های پیانو و آموزش نت خوانی پیانو را نیز مطالعه کنید.

نواختن یک قطعه با پیانو و خواندن ترانه آن به صورت هم‌زمان بسیار دشوار است. اما منظور ما زمزمه کردن ملودی آهنگ همراه با نواختن است. این روش برای کسانی که تازه شروع به یادگیری پیانو کرده‌اند بسیار کمک کننده است. این کار باعث می‌شود تا جزئیات بیشتری از آن آهنگ در ذهن بماند و هنگام نواختن، دست و ذهن آمادگی بیشتری برای نوت‌های بعدی داشته باشند.

یادگیری پیانو قدم به قدم

گام ششم | تمرین و تکرار

نوازندگی پیانو بیشتر از هرچیزی به تکرار و تمرین و علاقه ی خود شما بستگی دارد.

اکر تکرار و تمرین نباشد هیچ یک از موارد بالا و مواردی که گفته خواهد شد از شما یک نوازنده ی خوبی نمی سازد.

مهمترین عامل پیشرفت در هر عرصه ای تمرین و تکرار و تلاش است و مهمترین عنصر در یادگیری پیانو است.

هرچه تمرین و تکرار شما بالاتر رود تبهر شما نیز بالاتر میشود و به اصطلاح دستتون راه میوفته.

داشتن نظم و انضباط روی تکرار و تمرین بازدهی شما را چند برابر میکنه پس در نظر داشته باشید که تمرین هایتان روی نظم باشد برای مثال روزی دو ساعت.

یا اگر مشغله های متعدد روزانه شما این امکان را نمیدهد , برنامه ریزی کنید که در طول هفته بسته به نیازتون زمان بگذارید البته این مورد بستگی به میزان مهارت و علاقه مندی هنرجو نیز دارد.

وضعیت جسمی و روحی هنرجو بسیار حائز اهمیت است افراد دارای فعالیت های بیولوژیکی متفاوتی هستند و زمان اوج فعالیت و انرژی افراد در طول روز متفاوت است اما به طور معمول بهترین زمان برای یادگیری بهتر و بازدهی بیشتر در طول روز , عصر میباشد.

یکی از موارد مهم دیگر که تاثیر زیادی در یادگیری دارد مکان تمرین و موقعیت درست ساز می باشد . مکان قرارگیری ساز باید طوری باشد که هنرجو احساس راحتی کند و هنرجو بر ساز احاطه و کنترل کامل روی ساز داشته باشد.

محل تمرین باید ساکت باشد تا هنرجو تمرکز خوبی را داشته باشد و همچنین برای تمرین باید از نور کافی و مناسب بهره ببرد.

 

گام هفتم | خلاقیت 

حال نوبت به خلاقیت روی ساز است باید بدانید که همه کار ها تا اینجا برای همین مرحله بوده است.اگر نوازنده ای چیره دست باشید اما خلاقیتی در کار نداشته باشید شاید کار خیلی خارق العاده ای نکرده باشید. خلاقیت قسمت جدا نشدنی موسیقی است و هر چقدر که در این زمینه تلاش کنید به هنر والای موسیقی نزدیک تر شده اید. در نهایت باید بگوییم که مراحل یادگیری پیانو شامل بخش های مختلفی نیز در هر مرحله است که در این مطلب مجال توضیح بیشتر نیست اما سعی بر آن داشتین تا مهم ترین مراحل آن را مختصرا توضیح دهیم.

کلام آخر

در مسیر یادگیری پیانو، نباید از اهمیت داشتن یک ساز خوب نیز چشم پوشی کرد؛ وجود یک ساز خوب بر کیفیت کار شما تأثیر بسزایی دارد و گوش شما را در همان مراحل ابتدایی به کیفیت صدای خوب عادت می‌دهد.

لازم به ذکر است که یادگیری  و آموزش پیانو یک فرایند طولانی و پیچیده می‌باشد که نیازمند تمرین و تلاش مستمر است. با رعایت نکات مهم و استفاده از روش‌های مناسب، شما می‌توانید به یک نوازنده پیانو حرفه‌ای تبدیل شوید.

تمامی نکات مهم برای تمرین پیانو که در این مطلب گفته شده به شما کمک خواهند کرد تا تمرینات موثرتری داشته باشید؛ در راستای افزایش اثربخشی تمرینات، می‌توانید با مربی خود مشورت کنید و از راه حل‌های او نیز در این مسیر استفاده کنید.

نوشته قبلی

چه پیانویی بخریم؟

نوشته بعدی

ترمیم و نگهداری گیتار: روش های حرفه‌ای برای طول عمر بیشتر ساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.