بلاگ

نکات مهم برای نگهداری از گیتار

نکات مهم برای نگهداری از گیتار

نکات مهم برای نگهداری از گیتار

همانطور که میدانید ساز گیتار از چوب های خاص ساخته میشود، و به همین دلیل نیازمند نگهداری مناسب است تا شما بتوانید هر جه بیشتر از این ساز زیبا و ارزشمند استفاده کنید. علاوه بر این، ارزش فرهنگی و هنری گیتار نیز موجب می‌شود که نگهداری و حفاظت از آن از اهمیت بیشتری برخوردار باشد. گیتار به‌عنوان یک نماینده از هنر و فرهنگ، ارزشی بی‌نظیر دارد که نیازمند حفظ و مراقبت است.

رطوبت و دما

رطوبت و دما

اگر رطوبت و دمای محیطی که در آن گیتار خود را نگهداری می کنید مطلوب نباشد، به مرور زمان به ساز آسیب رسیده و از کیفیت صدای آن کاسته میشود. رطوبت بیش از حد می تواند باعث برآمدگی چوب، از بین رفتن چسب و تاب برداشتن دسته گیتار شود، که تعمیر آن کار آسانی نیست. همچنین خشکی محیط باعث میشود چوب گیتار شما ترک های ریز بردارد.

اگر در محیطی شرجی یا خشک زندگی می کنید، برای متعادل کردن رطوبت پیشنهاد میکنیم از دستگاه رطوبت گیر برای محیط های شرجی و رطوبت ساز برای محیط های خشک استفاده کنید. از قرار دادن گیتار در مقابل باد کولر و کنار شوفاژ یا بخاری نیز اجتناب کنید، زیرا تغییرات تند در محیط باعث آسیب به ساز میشود.

اگر هم برای مدت طولانی از ساز استفاده نمی کنید، آن را درون هارد کیس قرار دهید، که از ساز در مقابل تغییرات محیطی و از ضربات محافظت میکند.

 

تعویض سیم ها را جدی بگیرید!

تعویض سیم های گیتار

به طور متوسط، باید سیم های گیتار را هر 3 تا 6 ماه تعویض کنید، البته این بستگی به مقدار استفاده شما از ساز دارد. اگر سیم ها پوسیده شده اند و صدای ناخوشایندی تولید میکنند، زمان تعویض آنها فرا رسیده.

برای افزایش طول عمر سیم ها، حتما قبل از تمرین، دست های خود را بشویید، و بعد از استفاده سیم ها را با دستمال خشک تمیز کنید، زیرا چربی و روغن های روی دست، به مرور زمان باعث زنگ زدگی سیم های فلزی میشود، که خود به فرت برد نیز آسیب میزنند.

اگر میخواهید نحوه کوک کردن گیتار را نیز یاد بگیرید این مقاله را مطالعه کنید.

 

تمیز کردن گیتار

تمیزکردن گیتار

برای تمیز کردن بدنه گیتار، از دستمال خشک و نرم استفاده کنید که به فینیش روی بدنه آسیبی نرسد. برای تمیز کردن فرت بورد نیز میتوانید از گوش پاک کن و دستمال خشک استفاده کنید.تمیز کردن فرت برد با وجود سیم ها کار آسانی نیست، پس توصیه میکنیم هر وقت سیم ها را تعویض کردید، قبل از نصب سیم، فرت برد را تمیز کنید.

 

گیتار را به دیوار تکیه ندهید!

نکته مراقبتی گیتار

امکان لیز خوردن گیتار بالاست، و کوچک ترین ضربه به گیتار ممکن است ترک های ریزی به دسته و بدنه گیتار شما وارد کند. شما تغییری در صدای گیتار خود احساس نمی کنید ولی این ترک ها به مرور زمان کیفیت صدای ساز را کاهش میدهند.

بسیاری پیشنهاد میکنند ساز را بعد از اتمام کار داخل کیس بگذارید، ولی برای افراد مبتدی پیشنهاد میکنیم استند تهیه کنند، زیرا شما هر وقت ساز را آماده ببینید، امکان این که ترغیب شوید از آن استفاده کنید و تمرین کنید بیشتر است، همچنین با استند همیشه از زیبایی ساز لذت میبرید و ارزش دکوری نیز دارد.

اگر هنوز در شروع مسیر یادگیری خود هستید، بهترین آهنگ ها برای نوازنده های گیتار و تفاوت گیتار کلاسیک و فلامنکو را نیز مطالعه کنید.

کلام آخر

مراقبت از گیتار یکی از عوامل مهم برای حفظ کیفیت صدا و عمر مفید آن است. با اینکه ممکن است نگهداری از گیتار زمان‌بر و طاقت فرسا باشد، اما این تلاش‌ها به شما کمک خواهند کرد تا از گیتار خود برای سال‌ها بهره برداری کنید. به گیتار خود ارزش بدهید و به آن با احترام برخورد کنید، زیرا این ابزار زیبا و قیمتی می‌تواند شما را به دنیایی از موسیقی و آهنگسازی ببرد.

به یاد داشته باشید که نظافت منظم، تنظیمات صحیح و نگهداری درست می‌تواند تأثیر چشم‌گیری بر عمر و عملکرد گیتار شما داشته باشد. از این پس، با اعمال این اصول، امیدواریم که گیتار شما همیشه برای شما بهترین صدا و تجربه نواختن را ارائه دهد.

نوشته قبلی

بهترین گیتار برای شروع نوازندگی + تاریخچه ساز گیتار

نوشته بعدی

3 تا از آکورد های ساده پیانو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.