آموزش تیونینگ هنگ درام + بهترین شیوه کوک کردن هنگدرام

یک ساز هنگدرام

معمولا کوک کردن ساز های موسیقی دارای برخی از تکنیک ها و پیچیدگی هایی است که تنظیم و تیون کردن هنگ درام نیز، نیازمند تجربه و دانش بسیاری دارد. با توجه به ساختار این ساز نحوه تیونینگ یا کوک هندپن کاملا متفاوت از دیگر ساز های ضربی عمل می کند و با استفاده از دستگاه تیونر نمی توان نت های آن را تنطیم کرد بنابراین در ابتدا نحوه عملکرد این ساز را بدانید و فرکانس های خروجی آن آشنا بشوید تا شیوه کوک دستی هندپن را به شما آموزش دهیم.
کوک کردن هنگدرام باعث می شود که نت ها و هارمونی های مناسب با سبک شما نواخته شود. اگر این ساز را بدون کوک بنوازید قطعا صدای ناسازگاری دارید و شبیه به ضربه زدن به یک قطعه فلز می باشد. با کوک صحیح ساز خود، می توانید پتانسیل صوتی کامل آن را داشته باشید و ملودی های زیبایی خلق کنید.

آشنایی با نت های ساز هنگدرام

هنگ درام به عنوان یک ساز ضربی و در دسته ساز پرکاشن قرار می گیرد که شامل تعدادی نت پایه می‌باشد. نت های هنگدرام از حروف انگلیسی A تا D می باشد و نحوه چینش آنها را در تصویر زیر مشاهده می نمایید.

نت هنگ درام

نت A

در انجام فعالیت تیونینگ هندپن حتما در نظر داشته باشید این نت باید صدای بم و دقیق تری نسبت به بقیه نت ها داشته باشد.

نت B

اگر به دنبال ایجاد صدای موسیقی به سبک راک هستید و سبک موسیقی خود را بر روی پاپ تنطیم نموده اید، این نت در واقع صدای بم و کم ارتعاشی برای شما دارد که می تواند در کوک تنظیم شود.

نت C

این نت میزان حجم صدای کم تری دارد اما در عین حال به عنوان یک نت پرکاربرد برای هنگدرام نوازی تعیین شده است. شباهت این نت به نت های پیانو بیشتر از بقیه نت ها است.

نت D

معمولا در هنگدرام کمتر از این نت استفاده می شود و کاربرد چندانی ندارد مگر سبک موسیقی شما به شکلی باشد بخواهید از صدای حد فاصل بین نت B و نت C استفاده کنید که این مورد کمک کننده می باشد.

نت E

شاید مناسبترین بازتاب ارتعاش فلز و شفاف ترین صدا از این نت بازگشت داده می شود و مهم است که چگونه از این نت استفاده می کنید.

تفاوت تیون هنگ درام ۴۴۰ هرتز با ۴۳۲ هرتز چیست؟

حتما در نظر داشته باشید در هنگام تیون کردن در فرکانس های مختلف باید نسبت به نت پایه، نت ماژور و نت مینور، صدای خروجی و تفاوت جنس صدای اسکیل ها را تفکیک کنید
اگر به دنبال یک صدای دلنشین و متناسب با صدای طبیعت که در موسیقی ها می شنوید بخواهید ساز را تنظیم نمایید، فرکانس آن باید بر روی 432 هرتز باشد و برای اجرا های خیابانی یا روی استیج که نیازمند بازتاب زیادی است که بتواند صدا را در فضای خالی نشر دهد از هنگ درام 440 هرتز باید استفاده کرد. البته ما نت های 880 هرتز و 1320 هرتز را در این ساز داریم که نحوه کوک متفاوتی دارند.

اجزای ساز هنگدرام

ساز هنگ درام یک ساز پرکاشن با ساختار ساده است. در زیر، ساختار اصلی ساز هنگ درام را برای شما توضیح می‌دهم. ساز هندپن از دو نیمکره تشکیل شده است که به نام‌های «دینگ» و «گو» شناخته می‌شوند که با یک سوراخ رزونانس در مرکز به هم متصل شده‌اند. صدای دینگ شامل فیلدهای تن اصلی است، در حالی که صدای گو دارای یک نت باس مرکزی است.

آشنایی بیشتر با ساز هنگدرام

هنگ درام یک ساز کوبه ای فولادی است که منشا آن کشور سوئیس است. با دست ها نواخته می شود و شکلی گرد با دهانه مرکزی دارد. ساز از یک قاب یا پایه آویزان می شود و نوازنده با دستان خود به سطح طبل ضربه می زند تا صداهای مختلف تولید کند. این ساز صدای گرم و غنی است که برای آرامش و مدیتیشن عالی است. این ابزار همچنین به دلیل قابل حمل بودن آن محبوب است – به راحتی می توان آن را در سفر با خود همراه داشت.

یک ساز هنگدرام

چگونه هنگدرام را کوک کنیم؟

قبل از وارد شدن به فرآیند تنظیم، ابزارهای زیر را جمع آوری کنید، چکش های لاستیکی نرم یا نوک انگشتان برای ضربه زدن به ساز. یک تیونر رنگی برای کمک به تنظیم دقیق گام. محیطی آرام و ساکت برای از بین بردن تداخل نویز خارجی.برای آشنایی با صدای طبیعی هر یک از فیلدهای تن، به آرامی ضربه بزنید.از پتک های لاستیکی نرم یا نوک انگشتان خود برای ضربه زدن به هر فیلد تن به صورت جداگانه استفاده کنید. گام تولید شده توسط هر فیلد تن را مشاهده کنید و آن را با یک تیونر رنگی مقایسه کنید. با ضربه زدن به لبه بیرونی با یک چکش نرم یا اعمال فشار جزئی با نوک انگشتان، زیر و بمی هر میدان تن را تنظیم کنید. به طور مداوم گام را با تیونر رنگی بررسی کنید و در صورت لزوم تنظیمات کوچکی را انجام دهید.
هنگامی که تمام زمینه‌های تن به سطوح مورد نظر تنظیم شدند، برای اطمینان از هماهنگی هارمونیک، کل هنگ درام را بنوازید . اگر یک تیونر برقی دارید، می توانید آن را نزدیک هنگ درام نگه دارید. تیونر به شما نشان می‌دهد که چه نت را می‌نوازید، و سپس می‌توانید لوگ‌ها را تنظیم کنید تا با آن نت مطابقت داشته باشند.

تعمیر و نگهداری ساز هندپن

مانند هر ساز دیگری، تعمیر و نگهداری مناسب برای حفظ بهترین صدای طبل شما مهم است. در اینجا چند نکته در مورد نحوه مراقبت از هنگدرام آورده شده است:
-بعد از هر بار استفاده هنگدرام را با یک پارچه تمیز و خشک پاک کنید.

-مراقب باشید که هنگدرام خود را نیندازید، زیرا ممکن است به ساز آسیب برساند.

-می تونید با پرداخت هزینه کلاس هنگ درام، کوک کردن ساز رو هم به صورت جامع فرا بگیرید و هزینه کوک رو هر دفعه نپردازید.

برای شرکت در کلاس هنگ درام، آموزشگاه موسیقی فردوس به عنوان یکی از بهترین اموزشگاه هنگ درام در تهران می توانید در صفحه موجود، کلاس و سطح خود را مشخص و ثبت نام نمایید.

نوشته قبلی

  آموزش خوانندگی بانوان

نوشته بعدی

هزینه کلاس هنگ درام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.