فرق نواختن کیبورد و پیانو

پرسش پرتکراری که بسیاری از هنرجوها و والدین می پرسند این است که «پیانو و کیبورد چه فرقی با هم دارند؟» و «آیا  با نواختن کیبورد، پیانو زدن را یاد گرفت؟» با این که صدا و چگونگی ساخت این سازها مانند هم نیست، پاسخ به هر دو پرسش آری است! – با نواختن کیبورد می توان پیانو زدن را یاد گرفت.

انتخاب بین پیانو یا کیبورد

از آنجایی که این دو ساز بسیار نزدیک به هم هستند، تمرین ها و مفاهیم آن‌ها یکی است. هرچند در چیزهای کوچکی (موارد زیر) یکسان نیستند.

  1. اکشن: به میزان واکنش کلیدها به هنگام نواخته شدن اکشن می گویند. پیانوها با آکوستیک بودن، اکشن بیشتر و هنگام نواختن احساس سنگینی دارند. هنرجوهای در جستجوی حس نوازندگی با پیانو می توانند کیبوردهایی با کلیدهای سنگین را بنوازند.
  2. چیدمان کلید: چیدمان کلیدهای کیبورد با پیانو یکسان است و حرکات دست و انگشت نیز مانند هم هستند. پهنای کلیدها در همه پیانوها یکسان است و کلیدهای بسیاری از کیبورد ها مانند هم یا کمی باریک تر هستند. به آسانی می توان به این گوناگونی در پهنای کلیدها به هنگام نواختن ساز مختلف عادت کرد.
  3. بازه: پیانو استاندارد مانند بسیاری از کیبوردهای الکتریکی 88 کلید دارد. هرچند بسیاری از کیبوردها کمتر از 88 کلید دارند. تعداد کلیدها بسته به مدل فرق دارند، اما به هنگام یادگیری و نواختن آهنگ های پیانو روی کیبورد، به دست کم 73 نیاز خواهید داشت.
  4. هزینه: کیبوردها نسبت به پیانو ارزان تر هستند. شاید هزینه پیانو بسته به سازنده، جنس و طراحی بسیار بالا باشد، اما می‌توانید آن‌ها را با قیمت پایین تر در بازاردست دوم پیدا کنید. شما می توانید کیبوردی کم تر از 3 میلیون تومان هم پیدا کنید، اما مدل‌های دیگر بسته به ویژگی هایشان، قیمت بیشتری خواهند داشت. شاید از این رو اجاره پیانو یا کیبورد تا اطمینان یافتن از جدیت نوازندگی در فرزندتان گزینه بهتری باشد.
  5. صدا: گزینه‌های صدا در پیانو و کیبورد یکسان نیستند. پیانو یک ساز آکوستیک است، یعنی صدای آن به صورت فیزیکی تولید و تقویت می شود. کیبوردها ابزارهای الکترونیکی با گزینه های گوناگون صدا هستند و می توانند صداهایی مانند پیانو و سازهای برنجی، آرشه‌ای، ارگان، سینت سایزر تولید کنند. با الکترونیکی بودن شاید برای تولید صدا نیاز به آمپلی فایر داشته باشند، اگرچه امروزه کم و بیش همه‌ی مدل‌ها بلندگوهای داخلی دارند. برخلاف پیانوی آکوستیک، ولوم کیبوردها را می‌توان کم و زیاد یا بی صدا کرد.
  6. اندازه و جابه‌جایی پذیری: بیشتر پیانوها بزرگ هستند و برای یک جانشینی ساخته شده‌اند. و با اندازه بزرگشان باید به کمک تیم های حرفه‌ای جابه‌جا بشوند. بسیاری از کیبوردها سبک و جا‌به‌جایی پذیر هستند. جابجایی کیبوردها با اندازه کوچکشان بسیار آسان است و بسیار مناسب نوازنده‌های همیشه در سفر است.
  7. نگهداری: شما باید پیانو یا کیبورد خود را همواره پاک کنید و در جای خوبی نگه دارید. پیانوها افزون براین نگهداری نیاز به کوک کردن دارند. پیانو های آکوستیک با ساخته شدن از چوب و فلز بخاطر چیزهایی مانند دما، رطوبت یا پایان فصل از کوک خارج شوند. پیانودارها باید همواره به کمک یک متخصص پیانوهایشان را کوک بکنند که هزینه آن‌ها را افزایش می‌دهد.
  8. خرید: پیانو و کیبورد را می توان آنلاین یا از سازفروشی‌ها خریداری کرد. پیانوها با اندازه بزرگ و وزن زیادشان نیاز به جابجایی حرفه‌ای و پرداخت هزینه آن دارند. کیبوردها کوچک و سبک تر هستند، بنابراین پست کیبوردها هزینه کمتری دارد یا می توان بدون نیاز به تیم حرفه‌ای آن را فروشگاه بیرون آورد. والدین می توانند ساز را برای فرزندشان بسته به فروشگاه اجاره کنند.

پرسش های پرتکرار درباره‌ی پیانو و کیبورد

بسیاری از هنرجوها و والدین پرسش هایی هنگام بررسی تفاوت‌های نواختن پیانو یا کیبورد و یافتن ساز درست برای رسیدن به اهداف فرزندشان دارند.

آیا می توان با کیبورد پیانیست شد؟

بله، شما می توانید با کیبورد، نواختن پیانو را یاد بگیرید. چیدمان کلیدها در هر دو ساز یکسان است. آهنگ‌‌ها یادگرفته شده روی کیبورد را می توان روی پیانو اجرا کرد و وارون آن نیز شدنی است. هرچند برای عادت کردن به چیزهای کوچکی مانند پهنا یا میزان فشاردادن کلیدها کمی زمان نیاز خواهید داشت.

آیا صدای پیانو و کیبورد مانند هم است؟

صدا هر ساز بسته به چگونگی ساخت و مدل می‌تواند فرق داشته باشد. بسیاری از کیبوردها می توانند صدای پیانو را به خوبی همانند سازی کنند، اما بیشتر آن‌ها صداهای دیگری هم دارند. این صداها می توانند سازهای بادی، آرشه‌ای، ارگان، پیانو یا پیانوهای الکتریک، درام و سازهای کوبه ای و سینت سایزرها باشند، که همگی به اجرای زنده کمک می کنند.

همچنین با یکسان بودن صدای پیانو و کیبورد، هنوز نواختن آن‌ها یکی نیست. از این گذشته نوازنده پیانوها، صدای این سازهای آکوستیک و بزرگ را احساس می کند و چنین چیزی با بلندگوهای کیبورد به سختی به دست خواهد آمد.

آیا یادگیری پیانونوازی با کیبورد برای هنرجوها خسته‌کننده است؟

برخی از والدین نگران چنین چیزی هستند، به ویژه اگر کیبوردی زیر 88 کلید داشته باشند. هرچند کیبورد های 88 ‌کلیدی در بسیاری از فروشگاه‌ها یافت می شوند، بسیاری نیازی به کیبورد با اندازه کامل ندارند.

اگر به دنبال خرید کیبورد هستید، مدلی بر پایه‌ی خواسته‌ها و انگیزه‌ بخش برای فرزندتان بخرید.

آیا کیبورد مانند پیانو داریم؟

کیبوردهایی مانند یک پیانو آکوستیک ساخته می شوند. به آن ها پیانو دیجیتال گفته می شود و حس و صدای این سازها مانند پیانوی آکوستیک است.

جهت اطلاعات بیشتر در مورد نت های پیانو روی لینک کلیک کنید!

پیانو دیجیتال با کیبورد چه فرقی دارد؟

پیانوهای دیجیتال مانند یک پیانو سنتی به گونه‌ای ساخته شده‌اند که درگوشه‌ای از خانه جا بگیرند و دیگر جابه‌جا نشوند. بسیاری نیز با پایه‌های ثابت یا محفظه هایی طراحی شده‌اند که مانند پیانو باشند.

بیشتر کیبوردها برای اجرا زنده طراحی شده‌اند و جابه‌جایی آن‌ها بسیار آسان است. اگر در باند موسیقی همنوازی می‌کنید و یا برای تمرین و اجرا باید ساز را همراه خود بیاورید، کیبورد بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

انتخاب بین پیانو، کیبورد و پیانو دیجیتال

تصمیم گیری بین پیانو، پیانوی دیجیتال و کیبورد به کاربرد ساز برای شما بستگی دارد و گزینه های خوبی در قیمت های گوناگون پیدا می شوند. حتی می توانید ساز کالیمبا را به عنوان موسیقی مشابه و راحت تر از پیانو نیز انتخاب کنید.

هنگام انتخاب ساز از خود بپرسید:

  • آیا ساز را همواره جابه‌جا می‌کنید؟
  • چه سبکی از موسیقی را خواهید نواخت؟
  • آیا به صداهای گوناگون نیاز دارید؟

با این پرسش ها می‌توانید گزینشی آگاهانه برای ساز دلخواه خود داشته باشید. همچنین جهت اطلاع بیشتر در مورد کلاس پیانو روی لینک کلیک کنید.

نوشته قبلی

آموزش کوک کردن گیتار

نوشته بعدی

راهنمای خرید کیبورد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.